Osnovna šola Franceta Prešerna Črenšovci

Marko Juhant – Šola za fante, pa tudi dekleta ne bodo prikrajšana!

Kratek življenjepis

Prvo strokovno delo sem deset let opravljal v Dijaškem domu v Kranju, drugih deset let v Mladinskem domu Malči Beličeve, nato pred dvajsetmi leti ustanovil svoje podjetje. Prvo desetletje lastne firme so zaznamovali seminarju za učitelje in »servis« otrok z vedenjskimi težavami na otrokovem domu. Edini sem dajal jamstvo na rezultat, ne na izvedbo programa. Drugo desetletje pa določa izdaja vzgojnih knjig in javni nastopi v medijih ter predavanja. Naročniki so z vseh področij in nivojev, najmanj naroča šolsko ministrstvo. Skupaj s Simono Levc sva obrnila mnenje slovenske javnosti od izključno pravic tudi na pomen dolžnosti.

 

Knjige: Varuh otrokovih dolžnosti, Srečni otroci, Pogovori, Punce, glavo gor!, Družinska zakladnica, Pogrešani napotki, Gusar Gal, 62 napačnih razlogov zakaj učitelji …, Mali nasilnež, Kazen, Recepti v vzgoji, Dva Gorenjca o šparanju, Trma, Boštjan in Košek. Tri so nastale v soavtorstvu, ostale so plod lastnega dela in izkušenj. Štiri leta izhaja časopis Po pameti, mesečnik ki podeljuje izkušnje. (cmrlj.biz ali čmrlj.si)

 

 

Šola za fante, pa tudi dekleta ne bodo prikrajšana!

 

 VODA JE NAJBOLJŠA NA IZVIRU

  1. SPREMLJANJE POUKA

Pouk spremljam na povabilo šole, včasih je zadaj pobuda staršev, posebej na šolah, kjer smo tak pristop že uporabili. Posebnost lanskega leta so v bili razredi prve triade, ki so močno prevladali število spremljanj v ostalih triadah. Pred vstopom v razred ne želim poznati specifičnih  podatkov za posameznika, le prevladujočo težavo v razredu. Imena učencev spoznavam v času pouka, oz. zase uporabljam opisna imena, dokler učenca ali učenke kak učitelj ne poimenuje. Običajno zadošča, da spremljam tri pedagoške ure in vsaj en odmor. Učenci kljub drugačmim prepričanjem učiteljev težko prikrijejo svoje običajno ravnanje. Sedim zadaj v razredu, beležim in se ne vmešavam v proces. Starši vedno vedo, da pridem spremljati pouk. Včasih se zgodi, da otroci doma sploh ne povedo, da sem že bil v razredu, ker preprosto pozabijo. Posebej, če poročam staršem z zamikom, ne na isti dan.

 

  1. OPAŽANJA

Opazujem skupinsko dinamiko, specifike vodenja razreda, izstopajoče odzive, izmenjujoče se akcije in reakcije učiteljev. Poiščem vodjo razreda (pogosto dekle, ne fant), njen način upravljanja s fanti. Posebnosti vedenjsko opaznih učencev zabeležim in skušam umestiti v celoto – v razred in v delovanje posameznika znotraj sebe.

 

  1. POROČILO IN PRIPOROČILA UČITELJEM

Učiteljski zbor (sestava za poročilo je odvisna od razreda do razreda, tudi od šole, navodil ravnateljev) prejme poročilo neposredno največ dve uri po opazovanju. Poročilo učiteljskemu zboru zajema ugotovitve glede posameznikov in možne poti do reševanja specifičnih težav. Včasih prav podrobno, kot navodilo za pralni stroj… pa tudi za razred kot celoto. Včasih delo v manjših skupinah – odvisno od situacije. Učitelji praviloma ne vedo, kateri dan pridem. Ker najbolj realen vpogled daje običajna ura in da so pod čim manjšim pritiskom. Učitelji dobijo podrobna opažanja in nasvete na željo tudi osebno, brez uvida ravnatelja, ki pa ve, da ta del storitve tudi obstaja. Ta del potem ostane med učiteljem, učiteljico in mano.

 

  1. POROČILO STARŠEM

Starši prejmejo informacijo, če je izvedljivo (moje prej dogovorjene obveze!), ob kratkem predavanju v istem večeru, ob tem pa še navodila za posameznega otroka – pridejo starši in otroci. Spoznanje o resničnosti neprimernega vedenja njihovih otrok so včasih šokantna.

 

SPOZNANJA

  1. SPECIFIKA FANTOV
  • poznati morajo strukturo predmeta in ure;
  • vonj po avanturi – nekaj se bo zgodilo …
  • imeti dovolj časa za poskuse, napačne poskuse in kontrolo, nazadnje, da celo naredijo prav;
  • skupine naj bodo oblikovane, ne naključne;
  • skupine naj bodo mešane po spolu;
  • vloge naj bodo dodeljene, poročanje tudi;
  • člani skupine dobijo enako oceno;
  • projekt zajema največ 2 dneva izvajanja;
  • biti mora težko! (obsežne vaje so za punce…);
  • ne smejo imeti idealnih pogojev;
  • namenska uporaba barv;
  • fantovske aktivne metode učenja (ne miselni vzorci in ne barve);
  • ponudite izbiro;
  • uporabite prava merila, ne običajna (branje).

 

  1. MOŽNOSTI
  • Kako sprejmete test od učenca, s katerim imate med poukom pogosto težave in kako od učenke?
  • Kako z matematiko na RU sprožim pogovor o medsebojnih odnosih, sodbah in podobnem?
  • Ne obljubite – le nakažite in držite v suspenzu.
  • Ustvarite prilike čakanja in prilike pričakovanja – oblikujte počutje.
  • Izpeljite “Fantovski teden” na šoli.
  • Menjajte svojo vlogo učitelja s fanti.
  • Pri pripravi IKT gradiv upoštevajte specifike fantov.
  • Določanje domačih nalog in oblikovanje testov prilagodite.
  • Manj uspešne in potencialno cedenjsko problematične učence preventivno usmerite v pomoč učiteljem v nižjih razredih – pravljičar in podobno.
  • Sodniška pomoč je dobrodošla za kršitelje pravil, da s kršenjem prenehajo.
  • Lastni projekti – lotite se mentorstva eno leto z dimenzijami projekta XXL.
  • Obesite zastavo VARNA ŠOLA. Vključite rizične učence.

 

  1. VIRI IN LITERATURA

[1]      Prispevek izvira iz lastnih opazovanj in urejanja težav v štirih desetletjih prakse. Sloni na poznavanju posameznikov in skupin ter njihovih potreb, zato drugi avtorji niso navedeni.

 

 

Marko Juhant

Specialni pedagog MVO

040 381 006

marko.juhant@gmail.com

Skip to content