Osnovna šola Franceta Prešerna Črenšovci

Copasch

Zapisnik zaključnega srečanja Copasch s slovenskimi tihimi partnerji in gosti – Črenšovci, 17.11.2008

Delovno srečanje je potekalo po dnevnem redu in trajalo od 10. do 14. ure ter se nadaljevalo z ogledom zanimivih  lokacij (romsko naselje, Bogojina ) do 18. ure.

Dnevni red je zapisan  na vabilu, ki je bilo posredovano vsem udeležencem nekaj dni pred sklicem druženja.

Ad1) 
Irma Veljić je vse prisotne pozdravila in predstavila cilje tokratnega druženja, gospa ravnateljica Marija Horvat pa je kratko predstavila življenje in delo v osnovni šoli Franceta Prešerna v Črenšovcih s poudarkom na projektih, vezanih na delo s starši in tudi širše.

Ad2)
Sledile so predstavitve uspešnih primerov dela s starši v vrtcih, ki so prek Zavoda RS za šolstvo sodelovali s pedagoško svetovalko v organizacijski enoti Maribor, gospo Faniko Fras – Berro, in sicer:

Vrtec Jadvige Golež Maribor – delo s starši je predstavila vzgojiteljica gospa Janja Dular. Posredovala je številne zanimive in uspešne motivacijske pristope pri delu s starši. Še posebej je izpostavila vključitev slepe matere v neposredno delo z otroki. Obširneje o delu s starši v imenovanem vrtcu: http://www.vjg/.si                                                                    .
Na koncu predstavitve je gospa Fanika Fras – Berro povzela pomen in vrednost  vseh opravljenih dejavnosti, še posebej pa tudi vključitev matere, ki je s tem dobila potrditev, da je tudi ona pomembna in vredna.

Vrtec Tezno Maribor – zanimive in uspešne oblike dela na področju ekologije, s posebnim poudarkom na uporabi izključno odpadnega materiala, pomen knjižnega nahrbtnika … je predstavila vzgojiteljica  gospa Tina  Zajšek .  Podrobneje na: http://www.v-te/zno.mb.edus.si
.
Na koncu predstavitve je gospa Fanika Fras – Berro povzela pomen in vrednost opravljenih dejavnosti, še posebej pa učinkovito motivacijo otrok in staršev za ohranjanje okolja.

Vrtec Slovenska Bistrica – posamični potek zanimivih dejavnosti  so predstavile gospe vzgojiteljice, in sicer:

  • predlogi staršev o tem, kaj žele, da bi se otroci naučili, pridobili; široka uporaba odpadnega materiala

pri spodbujanju otrokove ustvarjalnosti  –  gospa vzgojiteljica Ksenija Jerman.

  • debatne urice s starši ter knjižica: Jaz sem to, kdo si pa ti? (Jaspers Juula – svetovno priznan družinski terapevt). Predstavitev opravila gospa vzgojiteljica Mojca Pešak.
  • pomen spodbudnih vabil in sprotne priprave spletne strani je izpostavila gospa ravnateljica vrtca Ivana   Leskovar.                    .
  • kako poteka zanimivo in uspešno vključevanje dedkov in babic pri dejavnostih vrtca v naravi, nas je seznanila gospa vzgojiteljica Marjetka  Resnik.
  • Vzgojiteljica Mojca  Pešak je predstavila vsebino sporočil, ki jih dnevno posreduje staršem v pisemcih in jih od njih tudi sprejema.

Vse podrobnejše predstavitve so vam na razpolago na:  http://www.vrtec.slobistrica.co/m

Na koncu predstavitve je gospa Fanika Fras – Berro povzela pomen in vrednost opravljenih dejavnosti tako za otroke kot tudi za vključevanje staršev, ki so vredni in priznani sodelavci vrtca.

Vrtec Ruše – oblikovanje in vsebino pisnih sporočil staršem z osmišljenim dodatkom (pesmico, rek… in načrtom, kaj bodo ustvarjali v naslednjem tednu) je opisala gospa vzgojiteljica  Jolanda Happe.

Izpostavila je tudi pomen izobešanja sporočil na panoju, ki stoji na vidnem mestu in nagovarja vsakega  starša.
Pomemben je tudi izobraževalni program, ki ga pripravijo skupaj s starši in so vanj vključeni starši in otroci.
Starši imajo dnevno možnost informiranja – Drobtinice.
Pripravo in potek dejavnosti ponuja spletna stran: http://www.vrtec-ruše/.si

Vrtec Ivana Glinška Maribor je predstavila ravnateljica gospa Irena Elbl
Vse podrobnejše predstavitve najdete na spletni strani: http://www2.arnes.si/~vvzmbig4s

Dejavnosti vrtcev na področju sodelovanja s starši so bile predstavljene že na mednarodni konferenci v Luciji pri Portorožu 2007 in letos maja v Belfastu. Na koncu predstavitve je gospa Fanika Fras – Berro povzela pomen in vrednost opravljenih dejavnosti, tako za otroke, kot tudi za njihove starše in širše okolje.

Ad3)
V nadaljevanju so se po krajšem odmoru prestavile tudi šole, ki so sodelovale kot tihi partnerji z društvom VEZI.

Ob aplikacijah je aktivnosti dela s starši najprej predstavila šola gostiteljica – Franceta Prešerna Črenšovci. Projekt, je nadgradnja raziskovalne naloge, ki so jo na šoli uresničevali ob skrbnem spremljanju in usmeritvah gospoda ravnatelja Štefana Ftičarja, ki se nam je na srečanju pridružil, čeprav je letos ravnateljevanje predal gospe Mariji  Horvat. Projekt Skupaj na poti h kakovosti – šola in starši pa je udeležencem srečanja predstavila gospa  Metka Husar Černjavič.
Da bi bila zagotovljena večja varnost učencev, ki je izstopala v raziskovalni nalogi kot šibki člen, je premišljeno načrtovane dejavnosti vključil šolski strokovni tim v LDN šole s ciljem še večje odgovornosti staršev za kakovostnejšo varnost učencev. Oblikovali so:

  • pisne dogovore z učenci in starši o načinih sodelovanja,
  • uvedli so skupne tedenske govorilne ure za učence in starše s ciljem sprotnega reševanja vzgojnih izzivov,
  • uvedli so mentorstvo prvošolcem, ki ga odgovorno in s ponosom opravljajo izbrani devetošolci,
  • razredniki 1. in 9. razreda organizirajo ob božiču in veliki noči delavnice , vezane na temo nenasilja,
  • pripravili so dnevnik z lepimi mislimi,
  • oblikovali pravila za doseganje pohval in predlagali, naj bi jih poimenovali – humani učenec,
  • pripravili so tudi obrazec pohval za posameznika, ki ta naziv doseže.

Gospa pedagoška svetovalka Fanika Fras-Berro je glasno razmišljala, ali je potrebno pohvale izrekati  na tak način. Sprašuje se, kako se ob tem počutijo tisti posamezniki, ki pogojev nikoli ne dosežejo? Za odgovor na to vprašanje je vredno razmisliti.
Predstavljena je bila tudi zaporednost načrtovanja in izvedbe dejavnosti, s katerimi naj bi dosegali zastavljene cilje, in sicer :
izbor in uporaba metod in tehnik,
pomen akcijskega raziskovanja,
anketa o nasilju; po letu dni tudi ponovitev.

Ugotovitve:

Pedagoški delavci šole, starši in učenci ugotavljajo, da se je nasilje zmanjšalo in povečal razmislek ter odgovornost ravnanj vsakega posameznega učenca. To je vsem tudi potrditev za vrednost odločitve izvedbe projekta.
Raziskovalna naloga je bila predstavljena 2007 na mednarodni konferenci v Luciji pri Portorožu, projekt  pa na mednarodni konferenci v Belfastu, maja letos.
Podrobneje so aktivnosti in priprava nanje objavljene na spletni strani   http//www.osfpcrensovci.si

Ob koncu predstavitve sem tudi sama povzela pomen in aktualnost teme, ki so jo in jo narekujejo potrebe vseh vključenih v vzgojno delovanje. Prepričana sem, da predstavljeni projekt ponuja mnoge uporabne ideje tudi za druga šolska okolja.
Evalvacija doseženega pa bo nov izziv za nadaljevanje in poglabljanje tematike in za morebitne dopolnitve ali tudi spremembe nekaterih postopkov.
V mesecu februarju bo na šoli organiziran tudi simpozij na temo „Avtonomnost šole“, ki bo posredno in neposredno nadaljevanje in poglabljanje izvajanega projekta. Vabljeni ste, da se ga udeležite kot izvajalci določene teme ali kot aktivni udeleženci.

Aktivnosti vezane na poglobljeno delo s starši na osnovni šoli Božidarja Jakca v Ljubljani, je predstavila pomočnica ravnateljice gospa Lili Pesek. Srečanja se je udeležila tudi gospa ravnateljica Staša Rejc, ki je do letošnje upokojitve spremljala in spodbujala kakovostnejše oblike sodelovanja s starši. Med pomembnimi aktivnostmi šole je vredno  izpostaviti:

  • predlog staršev za denarni prispevek staršem invalidnega učenca pri nakupu šolskega dvigala,
  • organizacijo in izvedbo novoletnega bazarja in smiselna poraba dobljenih sredstev,
  • organizacijo in izvedbo dneva staršev ob dnevu Zemlje (različne naloge vezane na ekologijo in možne oblike prihranka energije, vode ter urejanje šolske okolice),
  • aktivno sodelovanje skupine staršev pri oblikovanju vzgojnega načrta šole s posebnim poudarkom na odnosih in vrednotah, v skupini sodeluje tudi predstavnica Fakultete za socialno delo s skupino študentk,
  • skupino staršev, ki  pripravlja organizacijo in izvedbo dneva staršev v tem šolskem letu,
  • letos je načrtovano tudi sodelovanje s krajevno skupnostjo v smislu  povezovanja  med generacijami.

Lanskoletne dejavnosti staršev na šoli so posredovane v pisni in slikovni obliki tudi na splet Copasch. Vsebina dneva staršev pa je bila predstavljena na mednarodni konferenci v Belfastu letos maja.
Poleg opisanih dejavnosti že več let zapored na šoli poteka tudi izobraževalni program za starše – šola za starše.
Podrobnejše informacije na spletu  www.os-bozidarjajakca.si

Osnovna šola Jožeta Moškriča iz Ljubljane je poleg večletnega izobraževalnega programa – šole za starše v organizaciji društva VEZI, ponudila staršem in skupaj z njimi načrtovala in izvedla tudi aktivnosti vezane na vrednote. Kako so potekale in na kakšen način so sodelovali starši je bilo predstavljeno na mednarodni konferenci v Luciji pri Portorožu leta 2007.  Več o vsebini poiščite na spletni strani: www.o-jozmos.lj.edus.si
Sodelovanje s starši je predstavil gospod ravnatelj Janez Verbič, ki je sicer pred 14. dnevi uradno predal svoje dolgoletno in uspešno vodenje šole svoji naslednici.

Prizadevanja in rezultate pri sodelovanju s starši v osnovni šoli Janka Glazerja Ruše je predstavil gospod ravnatelj Vladimir Pepelnik.
Delo s starši poteka na šoli kontinuirano že vrsto let, posebej pa je vredno izpostaviti naslednje:

  • deset in več letno sodelovanje z osnovno šolo in gimnazijo v Celovcu; izmenjava učencev in staršev,
  • skupino staršev, ki predlaga vsebine in oblike druženj zanje,
  • konstruktiven prispevek sveta staršev, njihovih  predlogov in pričakovanj, ki naj bi jih šola skupaj z njimi  uresničevala,
  • neformalna srečanja staršev poleg načrtovanih roditeljskih sestankov in govorilnih ur,
  • dan staršev; športno popoldne,
  • dan druženja treh generacij načrtujejo z novimi idejami tudi letos (sodelovanje z gospodom Jožetom Ramovšem).

Poleg rednih objav na spletu, vezanih na delo s starši, bomo z zanimanjem spremljali tudi organizacijske in vsebinske korake dejavnosti za dan druženja treh generacij.
Zanimive informacije bodo objavljene na spletu : www.jankoglazer.cjb.net

Glede na pospešeno staranje prebivalstva Evrope je nujno začeti/poglabljati sodelovanje mlajših, ki si vedenja, spretnosti, vrednote pridobivajo, s tistimi, ki imajo veliko dragocenih izkušenj in jih žele podeliti z mladimi. Njihova vključitev v svet mladih jim bo potrditev in spodbuda, da niso odveč in pozabljeni.
Nekateri vrtci in šole projekt povezovanja med tremi generacijami že uresničujejo; uspešni primeri so bili predstavljeni tudi na letošnjem Festivalu tretjega življenjskega obdobja, ki je potekal od 30. septembra do 2.oktobra v Cankarjevem domu v Ljubljani. Objavljeni bodo v  nastajajočemZborniku.

Med srednjimi šolami je v projektu Copasch z društvom VEZI sodelovala tudi Gimnazija Jožeta Plečnika iz Ljubljane. V njej že vrsto let poteka tudi izobraževalni program za delo s starši prek društva VEZI. Med predlogi, ki naj bi jih v skupini tihih partnerjev realizirali na šolah za poglobljeno sodelovanje s starši, je na srečanju v Rušah 20. septembra 2007 prevladal  predlog predstavnice gimnazije –  gospe psihologinje Marje Jager Žigon : „Organizirajmo dan staršev“.
Vse dejavnosti vezane na delo s starši je na mednarodnih konferencah v Luciji pri Portorožu,predstavila leta 2007 in v Belfastu letos mag. Jožica Flis – Sušjan.
Na imenovani gimnaziji se je izoblikovala, po večkratnih srečanjih in spodbudah, manjša skupina staršev dijakov prvih letnikov in ponudila sodelovanje pri izvedbi dneva staršev v okviru praznovanja Plečnikovih dni. Dejavnosti dneva so poimenovali „starši staršem in dijakom“.Pripravili so tri delavnice na teme: poslikava obraza, spremembe na našem planetu ter kako opravljati samopregledovanje dojk in testisov.  Prvo delavnico je vodila akademska slikarka in kiparka Maja Dokler, drugo vremenoslovec Andrej Velkavrh, tretjo pa zdravnica Maja Berčič.  Kaj načrtujejo za letošnji dan staršev nam je posredovala tudi danes mag. Jožica Flis-Sušjan, prof. na tej gimnaziji.
Vsebine letošnjega dneva staršev pa bodo poimenovali –„Iz vzgojnega vsakdana“. V program bodo vključena bodo  naslednja razmišljanja:

  • vzgoja za sobotno popoldne,
  • zlata mama,
  • beseda nima cene,
  • motivirajte mi otroka,
  • oh, te ocene …

Kot tihi partner je v projektu Copasch v sodelovanju z Zavodom za šolstvo iz Ljubljane sodelovala tudi Srednja  zdravstvena šola. Dejavnosti, vezane na delo s starši je na srečanju v Črenšovcih Dragica Motik, svetovalka na ZRSŠ, ki je s to šolo sodelovala pri načrtovanju in izvajanju aktivnosti. Načrtovana predavanja in večkratne skupne delavnice na isto temo za starše in dijake so pomembno prispevala k  soustvarjanju odprtega in uspešnega odnosa med dijaki, profesorji in starši. K pripravljenosti sodelovanja med šolo in domom je veliko prispeval prvi stik in način vsakokratnega povabila staršev – domiselna vabila. Potek triletnega projekta je opisan v priročniku:  Motik, D. in Veljić, I. (2006). Spoznavam sebe, tebe, nasPriročnik za učitelje in starše. Ljubljana: ZRSŠ
Skrbno in timsko načetovane dejavnosti so bile predstavljene na mednarodnih konferencah v Luciji pri Portorožu 2007 in v Belfastu 2008.
Načrtno sodelovanje s starši se je na osnovi dobrih izkušenj v enem od razredov  razširilo tudi v ostale.
Na šoli potekajo že več let tudi predavanja in delavnice za starše prek društva VEZI.

Ad4)
Pomemben del srečanja je bil namenjen tudi analizi in dopolnitvam sedmih priporočil skupine Copasch. Na mednarodni konferenci v Belfastu so bila posredovana tudi gostu iz Bruslja, odgovornemu za izobraževanje in sodelovanje šole s starši.
Priporočila so bila posredovana. vsem udeležencem srečanja v Črenšovcih. V manjših skupinah, ki so jih sestavljali tihi partnerji Copasch projekta in gosti, so bile ob poročanju posredovane naslednje
dopolnitve:
– na zapisana priporočila 1,2,3,4,5 ni bilo bistvenih pripomb, saj je vse predlagano že vključeno v aktih šole;
– priporočilo številka 6 pa so udeleženci dopolnjevali z naslednjimi predlogi:

  • program kadrovske šole je nujno dopolniti tudi z vsebinami, vezanimi na učinkovito delo s starši; pedagoški delavci teh prepotrebnih znanj, spretnosti in v času rednega šolanja ne pridobijo,
  • v program usposabljanja pripravnikov je nujno vključiti tudi pomembno področje – delo s starši,
  • poleg dopoldanskih hospitacij pri pouku,  naj bi pripravniki sodelovali tudi v popoldanskih dejavnostih ter pri organizaciji in sovodenju govorilnih ur, roditeljskih sestankov, dela s skupinami staršev,
  • v času šolanja naj pedagoški delavci pridobijo, poleg letnega, dnevnega, urnega  načrtovanja pouka tudi znanje in spretnosti za letno in vsakokratno sodelovanje s starši – od raziskovanja izobraževalnih potreb staršev,  priprave načrta  za izvedbo, načinov vodenja, do evalvacije in samoevalvacije.
  • skupina gostov srečanja – ravnateljice in ravnatelj osnovnih šol: Toneta Šraja Aljoše, Nova vas (gospa Milena Mišič);  Heroja Janeza Hribarja  Stari trg pri Ložu (gospa Sonja Jozelj); Sodražica (gospa Majda Kovačič Cimperman) in Loški potok (gospod Janez Mihelič) so v razpravi, poleg potrditve že vsega predlaganega,  še posebej izpostavili pomen  in nujo operativno zastavljenega programa za delo s starši, kot pomemben del LDN vrtca, šole (Kaj’ Kdaj? Kako? Kdo? ).

– priporočilo številka 7

  • Vpravnih aktih so jasno opredeljene pristojnosti in meje vključevanja staršev v vrtcih in šolah.  Res pa je, da strokovni delavci z ustreznimi oz. prepričljivimi kompetencami lažje utemeljujejo meje dopustnega kot tisti, ki si ta znanja in veščine šele pridobivajo.

 

Drugi predlogi

  • zapis priporočil in njihovo dopolnitev razposlati vsem vodstvom vrtcev in šol,
  • koordinacija in vodenje dela s starši naj bo upoštevana v vrtcih in šolah pri napredovanju odgovornih  v plačilni razred,
  • priporočila posredovati tudi na Ministrstvo za šolstvo, s predlogom, dopolnitve  pravnih aktov, vezanih na področje izobraževanja pedagoških delavcev.

Ad5)
Nova in preizkušena druženja s starši v nekaterih evropskih državah je kratko nakazala Dragica Motik, višja svetovalka na ZRSŠ. Posredovala je naslov spletne strani, kjer so opisani primeri tako načrtovanih in izpeljanih druženj s starši v kantonu Zürich. www.bildungundgesundheit.ch

Nepogrešljiv pa je v naši družbi medkulturni dialog.

Kaj je medkulturni dialog? Ponazarjamo ga lahko z dvema stebroma.

Medkulturni dialog / učenje?

1. steber 
Enaki pogoji za napredovanje učencev z migrantskim ozadjem

2. steber 
Medkulturni dialog s celotno šolsko populacijo

  • pomoč pri usvajanju jezika okolja
  • spodbujanje ohranitve jezika porekla (maternega jezika)
  • Svet Evrope: učenci naj bi znali svoj materni jezik,  en svetovni jezik, en jezik sosednje države …
  • vrstniška pomoč; učenec »domačin« lahko  veliko pridobi, če pomaga otroku z migrantskim ozadjem…
  • povezanost staršev »domačinov« s starši z mig. ozadjem; tu ima veliko vlogo ravnatelj/ica in učitelji itd.

 

  • pri pouku vseh predmetov
  • pri zunajšolskih dejavnostih
  • obšolskih dejavnostih (šola v naravi, kulturne dejavnosti na šoli
  • ureditev šole (v šolski stavbi naj bo vidno, da so tu učenci različnih kultur, veroizpovedi, jezikov, narodnosti…)
  • šolski časopis naj bo zrcalo kultur in jezikov na šoli in v okolju
  • enako vrednotenje vseh jezikov, ki jih učenci poznajo, govorijo (večjezičnost – vsi jeziki enako vrednoteni )
  • starši učencev z migrantskim ozadjem naj bodo enakovredno zastopani v vseh šolskih organih
  • delo s starši vseh učencev – naj tudi starši »domačini« spoznajo prednosti vključitve učencev z migrantskim ozadjem v razredu in vključenost svojih otkok v nudenje pomoči učencem z migrantskim ozadjem, itd …

 

 

Ad6)
Gospod ravnatelj Vladimir Pepelnik nam je v zanimivi pripovedi in bogastvu slik predstavil življenje ljudi in otrok v Nepalu. V naslednjem koledarskem letu bo vsebino posnetega filma možno videti tudi v slovenskih kinomatografih.

Ad7) Udeleženci so prejeli tudi priročnik/a:
Motik, D. in Veljić, I. (2006). Spoznavam sebe, tebe, nasPriročnik za učitelje in starše. Ljubljana: ZRSŠ
Publikacija  »Vrtec in šola – stičišče kultur, Zbornik gradiv za spodbujanje medkulturnega dialoga (ur. Dragica Motik, Irma Veljić)  ZRSŠ, 2008
Verjamemo, da boste v vsebinah našli uporabne ideje tudi za vaša okolja.

Ad8)
Obisk v romskem naselju je potrdil pomen, pripravljenosti  in vrednost sodelovanja večinske skupnosti z manjšino, ki se pod takimi pogoji želi vključevati v okolje, a pri tem ohranjati tudi svojo kulturo, jezik.
Vreden je bil tudi ogled Plečnikove arhitekturne stvaritve v Bogojini.

Načrtovali smo zaključno srečanje projekta Copasch, verjamemo in želimo si, da bi to pomenilo nov začetek in sodelovanje med udeleženci.
Sklep:

Predstavljeni uspešni primeri dela s starši bodo prisotni vrtci in šole objavili do 31. januarja 2009 na spletnih straneh. Že vnaprej hvala za dragocene ideje in upoštevanje dogovora.
Pa veliko zadovoljstva in uspešnega sodelovanja želim. Zahvaljujem se Vam za dosedanje sodelovanje in ga želim nadaljevati tudi v prihodnje.

Zapisnik pripravila Irma Veljić , zastopnica društva VEZI
www.info@drustvo-vezi.org

Ljubljana, november 2008

P.S.: Čas je neustavljiv in že se spogledujemo z novim letom. Naj bo radodarno z zdravjem, zadovoljstvom v osebnem življenju in pri poklicnem delu . Prijetno praznovanje v družbi iskrenih prijateljev želim  

Irma Veljić

Skip to content