Osnovna šola Franceta Prešerna Črenšovci

Gibalno ovirani otroci

To so otroci, ki so ovirani v gibanju, pri skrbi zase in v izvrševanju življenjskih funkcij. Gre lahko za prirojene ali pridobljene okvare, poškodbe.

 

Ločimo:

  • Okvare gibalnega aparata (roke in noge – nerazvite, poškodovane, amputirane), ki so prirojene ali pridobljene. Otroke omejuje pri gibanju in rokovanju.
  • Okvara hrbtenjače (gre za popolno ohromelost dela telesa pod poškodovanim mestom hrbtenjače).
  • Cerebralna paraliza – okvara centralnega živčevja zaradi različnih poškodb možganov. Poznamo 4 glavne oblike cerebralne paralize: spastičnost (gre za otrdele, napete mišice, ki so brez moči), atetoza (mišice se nehote spontano premikajo brez nadzora), ataksija (slaba koordinacija in nezanesljivi gibi) mešano (kombinacije dveh oblik ter številne druge motnje in ovire – motnja v duševnem razvoju, motnje vida, sluha, dispraksija…).

 

Vsi ti problemi vplivajo na samopodobo, omejitve v življenju, samostojnost in kvalitetno socialno življenje.

 

Poznamo več vrst gibalne oviranosti:

  • Lažje gibalno ovirani otroci – samostojni so pri vseh opravilih razen pri opravilih, ki zahtevajo spretnost rok. Potrebujejo le manjše prilagoditve (posebna pisala, orodja, mize…) , brez fizične pomoči.
  • Zmerno gibalno ovirani otroci – potrebujejo pomoč in nadzor druge osebe. Samostojno se gibljejo le znotraj prostorov. Fina motorika je lahko rahlo zmerno motena.
  • Težje gibalno ovirani otroci – tudi hoja na kratke razdalje brez pripomočkov ni funkcionalna. Potrebujejo pomoč druge osebe. Hoja po stopnicah ni mogoča. Fina motorika je motena in ovira dobro funkcijo rok. Potrebujejo fizično pomoč druge osebe.
  • Težko gibalno ovirani otroci – je popolnoma funkcionalno odvisen od tuje pomoči. Za sedenje potrebujejo posebej prilagojene pripomočke.

 

Literatura za gibalno ovirane:

  • Galeša, Mirko: Razvijanje in oblikovanje učnega in vzgojnega programa za otroke s posebnimi vzgojno-izobraževalnimi potrebami. Radovljica: Didakta, 1993.
  • Galeša, Mirko: Specialna metodika individualizacije. Radovljica: Didakta, 1995.
  • Hanko, Gerda: Special needs in ordinary classrooms. London :[David Fulton Publishers], 1995.
  • Haskel, Simon H.: The education of children with physical and neurological disabilities. 3rd ed. London [etc.]: Chapman & Hall, 1993.
  • Horvat, Ludvik: Razvojna psihologija. Ljubljana: [Državna založba Slovenije, 1989], 1991. (Srednje izobraževanje. Pedagoška usmeritev).
  • Jurman, Benjamin: Ocenjevanje znanja: selekcija ali orientacija učencev. 1. natis. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1989. (Pedagoška obzorja/ Državna založba Slovenije).
  • Lewis, A.: Primary special needs and national curriculum. London: Routledge, 1991.
  • Ratoša, L.: Drugačni otroci drugačnim učiteljem: zbornik prispevkov simpozija Portorož 1977. S.l., S.a.
  • Uresničevanje integracije v praksi: vzgoja in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami : zbornik prispevkov s strokovnega simpozija v Portorožu od 13. do 15. februarja 1997/[Društvo defektologov Slovenije]. Ljubljana: CenterKontura, 1997.
Skip to content