6.1 UČNE TEŽAVE ZARADI ANKSIOZNOSTI
Za učence, ki so storilnostno neuspešni zaradi anksioznosti, so značilni naslednji načini doživljanja in vedenja:
- Napetost, težko se sprostijo.
- Izogibanje šolskemu delu ali odlašanje zaradi strahu.
- Pretirana zaskrbljenost in nerealistično pojmovanje lastne kompetentnosti, preteklih napak in pričakovanih katastrofalnih neuspehov v prihodnosti.
- Potreba po neprestanem pomirjevanju in izražanju odobravanja, posebno odraslih in avtoritet.
- Pritoževanje zaradi telesnih težav, psihosomatske težave, posebno glavoboli, bolečine v želodcu.
- Pretirano zavedanje lastnega doživljanja, ki ovira izvajanje (zardevanje in zadrega, neugodni telesni občutki, strah pred tem, da bodo izpadli neumno, smešno).
- Na videz zrelejše vedenje od vrstnikov, ki je posledica prilagajanja zahtevam drugih, posebno odraslim.
- Perfekcionizem in izogibanje manj strukturiranim zahtevam (prosti spisi).
6.2 UČNE TEŽAVE ZARADI DEPRESIVNOSTI
Značilnosti in prepoznavanje:
Potrtost se opazovalcu pogosto kaže kot apatija (nezainteresiranost, pasivnost, vdanost v usodo ipd.), zato se potrte učence v šoli nemalokrat in neupravičeno označi kot »lene« in »nemotivirane«. Pri otrocih in mladostnikih so najpogostejši znaki potrtosti (depresivnosti) naslednji:
- Potrtost, žalost in razdražljivost.
- Nenamerne spremembe v navadah hranjenja.
- Spremembe v vzorcih spanja, motnje spanja.
- Nizka energetska raven in stalna utrujenost
- Doživljanje nizkega samospoštovanja.
- Težave pri koncentraciji.
- Občutek brezupa.